عنوان: شورای عالی انقلاب فرهنگی و تحدید صلاحیت دیوان

پیام: شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختیار تحدید صلاحیت های قانونی دیوان عدالت اداری را ندارد.

عنوان: صلاحیت دیوان و اقدامات و تصمیمات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

پیام: اقدامات و تصمیمات وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در رابطه با امور و شئون تخصصی، علمی و آموزشی افراد، قابل شکایت دردیوان عدالت اداری نمی باشد.

عنوان: امتیازات ناشی از اقدامات غیرقانونی و حق مکتسبه

پیام: امتیازات حاصل از نقض قوانین و مقررات، حق مکتسبه ای برای دارندگان آن امتیازات خاص نخواهد کرد تا امکان ترتب آثار قانونی داشته باشد.
مستندات: اصول 34 و 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری - رأی شماره 117 مورخ 1391/03/01 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری-
شماره دادنامه قطعی :
9409970905602474
تاریخ دادنامه قطعی :
1394/12/24
گروه رأی:
اداری
آراء منتخب پرونده:

عین عبارت چاپ متن متن تجمیعی پرونده

رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری

ایراد طرف شکایت به صلاحیت این شعبه وارد تشخیص نمی گردد زیرا همانطور که خوانده نیز اذعان دارد براساس مصوب 630 مورخه 1387/06/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفساریه اخیر آن شورا به شماره 1847393/ش-1393/12/19 اقدامات و تصمیماتی از آن وزارتخانه که در رابطه با امور و شئون تخصصی، علمی، آموزشی و تخصصی باشد قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نیست و پر واضح است که مقصود از شئون علمی و تخصصی و آموزشی، اموری ازقبیل اظهار نظر و اتخاذ تصمیم در مورد صلاحیت علمی، ارتقاء هیأت علمی، رکورد علمی و امثال آن است که محمول به نظر کارشناسی مرجع اتخاذ تصمیم می باشد. حال که در مانحن فیه شکایت شاکی این است که اداره کل بورس و شورای مرکزی بورس بر خلاف قانون و خارج ازحدود اختیارات قانونی بورس تحصیلی شاکی را لغو نموده است. بعلاوه از نظر این شعبه بر اساس اصول 34 و 173 قانون اساس و بندهای ذیل ماده 10 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس فلسفه تشکیل آن طبق حکم رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار فقیه جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری اختیار تحدید صلاحیتهای قانونی دیوان عدالت اداری را ندارد. لیکن در ماهیت دعوا با توجه به جامع اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه اولاً : براساس قانون اعزام دانشجوبه خارج ازکشور بویژه ماده 7 و بند ذیل آن از قانون مذکور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری اختیار تعیین شرایط برای تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان ازجمله تعیین شرط معدل را داشته است، بنابراین اینکه شاکی عنوان داشته چون درقانون مذکور شرط معدل برای داوطلبان اعزام به خارج ازکشور تصریح نگردیده ،طرف شکایت اجازه تعیین شرط معدل را نداشته صحیح تشخیص نمی گردد. ثانیاً: استناد شاکی به تبصره ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه برای اثبات داشتن شرایط سهمیه نیز موجه نیست؛ زیرا مواد قانونی مذکور پس از دستورالعمل مربوط به اعطاء بورس مصوب سال 1389 وزارت علوم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و قابلیت عطف به ما سبق را ندارد. ضمن اینکه قوانین مذکور و سایر قوانین راجع به اعمال سهمیه برای ایثارگران در مواردی است که این عزیزان واجد شرائط قانونی هستند، آنگاه با اعمال سهمیه در اولویت قرار می گیرند. درصورتی که شاکی جهت مستندات موجود در پرونده شرط معدل و نیز مدرک زبان انگلیسی را واجد نبوده است. ثالثاً: طبق بند 7 ماده یک دستورالعمل اعطا بورس دکتر خارج از کشور مربوط به سال 1389، حداقل معدل کارشناسی وکارشناسی ارشد داوطلبان اعزام به ترتیب (14) و(16) شرط شده است ... حال آنکه معدل واقعی شاکی در مقاطع مذکور به ترتیب 12/85 و 14/5 بوده است. بدتر آنکه مطابق سند برگ شماره ... پرونده شاکی در فرم مشخصات اولیه معدل خود را برخلاف واقع در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 14/80 و 16 اعلام داشته است و در مرحله جایابی برای عضویت در هیأت علمی پس از طی دوره تحصیلی دکتری برخلاف واقع به دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی معدل خود را درآن مقاطع 14/5 و 15 گزارش نموده است... که پس از بررسی ها و استعلامات وزارت علوم، خلاف بودن موارد اعلامی شاکی درخصوص معدل کشف گردیده است ... با این اوصاف شاکی از همان ابتدا شرایط قانونی دستورالعمل اعطای بورس را درسال 1389 به نحو کامل واجد نبوده است. رابعاً به موجب نامه شماره ... سازمان سنجش که در پاسخ به استعلام شماره ... اداره کل بورس صادرگردیده مدرک زبان شاکی باتوجه به محل برگزاری که کشور تایلند بوده است، مورد تأیید آن سازمان قرار نگرفته است و شاکی در زمان معین شده فاقد شرط مدرک زبان بوده است ... خامساً : در تصمیمات و توافقات فی مابین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارت علوم تحقیقات وفناوری که مورد استناد شاکی قرار گرفته است بشرح بند 4 صورتجلسه 1394/3/11 که آن کمیسیون با نمایندگان وزارت علوم تصریح گردیده ( درخصوص افرادی که در مراحل اولیه پذیرش واعطای سهمیه بورس به وزارت علوم به هرصورت خلاف واقع اطلاعات درخواستی ارائه نموده اند، می بایست بورسیه آنان توسط وزارت علوم لغو و وجوه اختصاصی وارد شده، به نحو مقتضی به خزانه کشور عودت گردد) هم چنین درنامه شماره 9/3900/83553 مورخه 1394/1/30 رئیس کمیسیون اصل نود خطاب به وزیر علوم تحقیقات وفناوری به عنوان نتیجه رسیدگی موضوع بورسیه ها بشرح جزء ج ذیل بند 2 عنوان گردیده ( کسانی که باعلم واطلاع مبادرت به اعلام اطلاعات نادرست راجع به معدل یا سن نموده اند و موجب تصمیم اشتباه شورای مرکزی بورس شده اند فاقد صلاحیت و شرایط شناخته شده و بورسیه آنان لغو می گردد) سادساً: با اخذ مدارک از رأی وحدت رویه و لازم الاتباع شماره 117 مورخه 1391/3/1 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری امتیازاتی که بر اثر نقض قوانین و مقررات برای اشخاص حاصل گردیده، موجب ایجاد حق نمی باشد و لغو اثر از آن امتیازات مغایر قانون تشخیص نگردیده. با این اوصاف اقدام اداره کل بورس و شورای مرکزی بورس وزارت علوم مبنی بر لغو بورسیه شاکی به جهات فوق وسایر استدلالهای مذکور در دفاعیه آن وزارتخانه مغایرقانون و خارج ازحدود اختیارات قانونی تشخیص نمی گردد. لذا در نتیجه رای به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می گردد. این رای ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض درشعب تجدیدنظردیوان عدالت اداری است.
رئیس شعبه 3 دیوان عدالت اداری - واحدی

رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

در خصوص تجدید نظرخواهی آقای ح.الف. الف. فرزند ر نسبت به دادنامه شماره 931-1394/4/6 صادره از شعبه سوم بدوی دیوان عدالت اداری، با عنایت به اینکه وفق مواد 14 , 15 ,17 , 19 ,21 آئین نامه اعطاء بورس مصوب 1368 به ترتیب اولویت نمره آزمون صورت می گیرد و وفق ماده 1 بند 7 دستورالعمل اعطای بورس دکترای خارج از کشور در سال 1389 حداقل معدل در دوره کارشناسی 14 و کارشناسی ارشد 16 بوده است، مع الوصف شاکی بدون آزمون و با خلاف واقع نشان دادن معدل های مذکور ( بدون داشتن معدل لازم ) پذیرفته شده است و سپس با تبدیل بورس خارج از کشور به داخل کشور و در مرحله جایابی دانشگاه داخلی موضوع نداشتن معدل لازم و مغایرت نمره ارائه شده با نمره واقعی کشف می گردد، از طرفی تجدید نظرخواه در دادخواست تجدید نظرخواهی ایراد عدم صلاحیت دیوان را مطرح نموده است. در حالیکه دادخواست اولیه و طرح شکایت را از طریق دیوان عدالت اداری خود شروع نموده است. مضافا ً اینکه در صورت جلسه مورخ 1394/02/27 در پرونده شعبه سوم بدوی و در بند 3 دادخواست تجدید نظرخواهی ... و در نامه دو صفحه ای مورخ ... خطاب به وزیر اطلاعات منکر اقدامات خلاف واقع شده است. در حالی که در نامه هفت صفحه ای مورخ ... خطاب به وزیر علوم کاملا ً اعتراف به اقدامات خود مبنی بر ارائه معدل خلاف واقع نموده است و با توجه به لایحه دفاعیه واصله از سوی تجدید نظر خوانده و با عنایت به اینکه رأی معترض عنه وفق مقررات اصدار یافته است و تجدید نظرخواه دلیل و مدرک قابل توجه و موجهی که نقض رأی معترض عنه را ایجاب نماید ارائه ننموده است، لذا به استناد ماده 71 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ضمن رد تجدید نظرخواهی رأی معترض عنه را عیناً تأیید می نماید. رأی صادره قطعی است.
مستشاران شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری
فرجی ـ مولابیگی

نقد رأی

تعدادموافق: 0 ـ تعدادمخالف: 0

نقدهای شما