عنوان: درخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

پیام: هر چند که زمان تقدیم دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه ، قبل از صدور اجرائیه در پرونده مطالبه نفقه باشد، درصورتی که در نهایت، اجراییه مذکور بلا اجرا مانده و با امتناع زوج از پرداخت نفقه ، عسر و حرج برای زوجه محقق شده باشد، دادگاه حکم به طلاق صادر می نماید.
مستندات: مواد 1129 و 1130 قانون مدنی-
شماره دادنامه قطعی :
9309982922500343
تاریخ دادنامه قطعی :
1394/01/19
گروه رأی:
حقوقی
آراء منتخب پرونده:

عین عبارت چاپ متن متن تجمیعی پرونده

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم م. خ. به طرفیت آقای د. الف. به خواسته صدور حکم طلاق (الزام زوج به طلاق زوجه) به لحاظ عسر و حرج ناشی از عدم پرداخت نفقه و تهمت و افتراء ناشایست با عنایت به محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی خواهان و علیرغم احراز وجود رابطه زوجیت دائم بین خواهان و خوانده با ملاحظه تصویر رونوشت سند رسمی نکاح شماره 23303 مورخ 84/2/5 دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ... ورامین و با عنایت به اینکه مطابق ماده 1129 قانون مدنی مطالبه نفقه از سوی زوجه بایستی منجر به صدورحکم محکومیت زوج به پرداخت نفقه معوقه و سپس صدور اجرائیه و امتناع زوج از پرداخت یا عدم امکان پرداخت شود در حالی که حسب تصویر گزارش اصلاحی صادره در پرونده کلاسه 92/10/712 که به تاریخ 93/2/17 صادر گردیده و عملیات اجرایی آن بعد از تاریخ صدور آن آغاز شده به‌ طوری که جلب محکوم‌علیه جهت اعمال ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در تاریخ 93/5/29 صادر شده و تاریخ تقدیم دادخواست قبل از اتمام عملیات اجرایی پرونده مذکور با مواجه شدن اجرائیه با عدم پرداخت نفقه توسط زوج بوده یعنی در تاریخ 93/3/5 و با این وصف به ترتیب تقدم اقدامات موضوع ماده 1129 قانون مدنی و تأخر درخواست طلاق از محکمه، از اقدامات مذکور به‌طور کامل رعایت نشده است لذا دادگاه به لحاظ عدم احراز عسر و حرج خواهان به‌ نحوی‌ که ادامه زندگی مشترک با خوانده را برای وی غیرقابل تحمل نموده باشد و با استناد به مفهوم مخالف مواد 1129 و 1130 قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر آسان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی دادگستری شهرستان قرچک - علی فتاحی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی م.خ. به طرفیت د. الف. نسبت به دادنامه شماره 01601 مورخ 1393/11/6 شعبه سوم دادگاه عمومی قرچک در پرونده کلاسه 343 مبنی بر صدور حکم به بطلان دعوی طلاق وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظر خوانده رأی صادره دادگاه بدوی مطابق مستندات موجود در پرونده صادر نگردیده است زیرا زوجه دلیل و انگیزه طرح دعوی خود را عدم پرداخت خرجی و نفقه توسط زوج مطرح نموده و دعوی خود را مستند به گزارش اصلاحی مورخه 1392/6/1 شورای حل اختلاف و اجرائیه مربوطه مورخه 93/4/13938 نموده است. نظر به اینکه زوج از پرداخت نفقه و اجراء رأی مذکور علی‌رغم اجرائیه صادره امتناع نموده است، لذا موضوع از مصادیق ماده 1129 قانون مدنی و که درنهایت منتهی به عسر و حرج زوجه نیز گردیده محسوب می‌شود این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی رأی صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد ماده 1130 و 1129 قانون مدنی حکم به طلاق خلع زوجه صادر می‌نماید حضانت فرزند مشترک بر عهده زوجه است و زوج می‌تواند هر هفته روز جمعه از ساعت سه بعدازظهر الی شش بعد از همان روز با فرزند مشترک ملاقات نماید این رأی حضوری است و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.
رئیس و مستشار شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
حسین مرادی هرندی - مهدی روحانی

نقد رأی

تعدادموافق: 0 ـ تعدادمخالف: 0

نقدهای شما