رأی دادگاه بدوی
درخصوص دعوی آقای ع.ح. ص. وخانمها ف. گ. و گ. ک. باوکالت آقای و. غ.بطرفیت صندوق تامین خسارتهای بدنی بخواسته مطالبه دیه وغرامت فوت نظربه اینکه صندوق تامین خسارتهای بدنی حسب ماده10قانون ا ص. قانون بیمه اجباری مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی درمقابل شخص ثالث بمنظورحمایت ازاشخاص ثالث زیاندیده درحوادث رانندگی که به علت فقدان یاانقضائ بیمه نامه ،بطلان قراردادبیمه و...خسارت قابل پرداخت نباشد تاسیس شده است وحسب تبصره 6ماده 1قانون یادشده راننده مسبب حادثه شخص ثالث محسوب نمی شودودرمانحن فیه حسب اظهارحسب مدارک ابرازی ضمیمه دادخواست مورث خواهانها خودمقصرحادثه شناخته شده است لذا خوانده مسئولیتی درپرداخت دیه متوفی نداردمستندا به ماده 197قانون آئین دادرسی مدنی حکم بربیحقی خواهانها صادرمی گردد. رای صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه4 دادگاه عمومی تهران -احمدی
رأی دادگاه تجدیدنظر استان
در این پرونده آقای ع.ح. ص. و خانم ها ف. گ. و گ. ک. به طرفیت صندوق تامین خسارت های بدنی از دادنامه شماره 01006 مورخ 1393/11/26 شعبه چهارم دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن دعوای تجدیدنظرخواهان مبنی بر محکومیت تجدیدنظرخوانده به پرداخت دیه مرحوم ف. ص. غیر ثابت تشخیص و حکم به رد آن صادر گردیده تجدیدنظرخواهی کرده اند دادگاه با بررسی ا وراق پرونده و لایحه تجدیدنظرخواهی همان گونه که دادگاه نخستین به درستی استدلال کرده است فلسفه تاسیس صندوق تامین خسارتهای بدنی بیمه برای حمایت از اشخاص ثالثی است که به هر دلیل امکان استفاده از بیمه و جبران خسارت برایشان وجود نداشته باشد و راننده مقصر مشمول آن نمی گردد در پرونده حاضر وکیل خواهان ها در دادخواست تقدیمی نخستین صراحتاً اعلام نموده است که متوفی خود مقصر بوده است لذا اعتراض با هیچیک از جهات یاد شده در ماده 348 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب منطبق نمی باشد و ضمن رد آن به استناد ماده 358 همان قانون دادنامه تجدیدنظرخواسته تایید می گردد . این رأی قطعی است .
شعبه 56 دادگاه تجدیدنظراستان تهران - رییس و مستشار
محسن اهوارکی - حسین آژیده