رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری
درخصوص شکایت آقای م.م. فرزند م. به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به خواسته فوقالذکر [استدعای صدور حکم مبنی بر الزام سازمان ثبت اسناد به اصلاح حکم استخدامی از جهت اعمال و احتساب مدرک تحصیلی کارشناسی به انضمام پرداخت مابهالتفاوت حقوق استخدامی متعلقه از تاریخ مصوبه مورخ 88/12/27 به شماره 162756/41459 موضوع آییننامه ساماندهی اشتغال فرزند شاهد و جانباز 25% به بالا]؛ توجهاً به اوراق و محتویات پرونده دادخواست تقدیمی شاکی و ضمائم آن، همچنین لایحه جوابیه اداره مشتکیعنه به شماره ... مورخ 90/6/22 نظر به اینکه تبصره 4 آییننامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر به شماره 162756/41459 مورخ 88/12/27 هیأت محترم وزیران، قیدی مبنی بر اینکه صرفاً جهت مستخدمین جدیدالاستخدام صادر گردیده و به شاغلین در هر دستگاه تعمیم ندارد، وجود نداشته و این امر توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران که خود پیشنهاد کننده آییننامه بوده نیز مورد تأیید قرار گرفته است. بناء علیهذا و با توجه به مراتب فوق، دیوان شکایت وی را وارد تشخیص و مستنداً به تبصره مذکور و مواد 10، 11، 17 و 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، حکم به ورود شکایت شاکی و اجابت خواسته وی به شرح ستون خواسته صادر و اعلام میدارد. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید تظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری میباشد.رئیس شعبه 23 دیوان عدالت اداری
میرحسینی رودبارکی
رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
با توجه به اینکه مطابق رأی وحدت رویه شماره 1060-86/9/27 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری «مجرد ارائه مدرک تحصیلی غیر مرتبط موجد حق ارتقاء گروه نیست»; و بر اساس رأی وحدت رویه شماره 198-87/3/26 صادره از مرجع مذکور «به موجب ماده 36 قانون استخدام کشوری ارتقاء گروه مستخدمین رسمی منوط به تحقق و اجتماع شرایط و ضوابط مقرر در ماده مذکور و آییننامه اجرائی آن است و مجرد اخذ مدرک تحصیلی بالاتر در طول خدمت به تنهایی و کافی برای تغییر پست سازمانی و ارتقاء گروه مستخدم دولت نیست و منظور نمودن مدرک تحصیلی بالاتر که در دوران خدمت اخذ میشود، بدون تأثیر آن در رسته شغلی مورد تصدی و یا تغییر رسته شغلی متناسب و ارتقاء گروه بر اساس آن نیز ملاک موجهی ندارد»;، همچنین از آنجایی که تبصره 4 ماده 2 آییننامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان بیست و پنج درصد بالاتر، ناظر بر چگونگی اجرای ماده 2 آییننامه مذکور بوده و مربوط به تأمین نیازهای استخدامی دستگاههای اجرائی از میان فرزندان شاهد و جانباز فاقد شغل و دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی دارای شرایط بوده و دلالتی بر احتساب مدرک تحصیلی غیر مرتبط مستخدمین شاغل جذب شده قبلی ندارد، چرا که تبصره مذکور مکمل و مفسر ماده 2 آییننامه مذکور است و مستقلاً قابل تفسیر به نفع شاکی (تجدیدنظرخوانده) نیست. فلذا دادنامه تجدیدنظرخواسته که برخلاف ضوابط قانونی مزبور اصدار یافته قابل نقض تشخیص و در اجرای ماده 71 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته مذکور، حکم به رد شکایت صادر و اعلام میشود. این رأی وفق قسمت اخیر ماده 3 قانون مذکور قطعی است.رئیس شعبه دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
اشراقی ـ عرفان