رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری
نظر به اینکه بند (ز) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه، بهعنوان قانون بالادستی و خاص حاکم و وارد بر مقررات عمومی مجری در دانشگاههای مشمول می باشد، با این اوصاف همانطور که در خصوص استخدام ایثارگران بدون لزوم رعایت مقررات مربوط به چگونگی استخدام اعضای هیئتعلمی صراحتاً مقرر نموده که ایثارگران مستقیماً بهصورت رسمی قطعی استخدام شوند، در خصوص رتبه علمی نیز دارای حکم خاص است، بدین توضیح که اولاًـ مقرر نموده سوابق آموزش و پژوهش و اجرایی آنان بایستی در رتبه و پایه علمی تأثیر داده شود، ثانیاًـ اجرای آن را به وزیر و رئیس دستگاه مربوط محول نموده است، بنابراین دفاعیات خوانده [وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، مبنی بر اینکه موضوع ارتقای شاکی بایستی در هیئت ممیزه مطرح شود و طبق آییننامه و ارتقای اعضای هیئتعلمی عمل گردد، مغایر هدف قانونگذار در برقراری تسهیلات استخدامی برای ایثارگران به شرح بند (ز) ماده 44 قانون برنامه پنجم تشخیص میگردد، کما اینکه نامه شماره 529/107/د-91/02/29 مشاور وزیر و مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت نیز مؤید همین معنی است، به همین جهت با رد دفاعیات خوانده، رأی به الزام به اعمال حکم قسمت اخیر بند قانونی فوقالذکر در حق شاکی صادر و اعلام میگردد. این رأی ظرف مهلت 20 روز پس از ابلاغ، قابلاعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.رئیس شعبه 3 دیوان عدالت اداری
واحدی
رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
نظر به اینکه به موجب بند (ز) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه که دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت و وزارت علوم و تحقیقات فناوری را مکلف نموده ده درصد اعضای هیئتعلمی مورد نیاز خود را از بین رزمندگان و جانبازان و آزادگان و فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان و جانبازان بالای پنجاه درصد که دارای دکتری تخصصی هستند، تأمین نماید و ایشان را از ابتدا بهصورت رسمی قطعی استخدام نموده و سوابق آموزشی و پژوهشی و اجرایی مرتبط را احتساب و در پایه و مرتبه علمی منظور نماید و مسئولیت اجرای این حکم بهطور مستقیم بر عهده وزرا و رؤسای دستگاههای مذکور محول گردیده است و مقامات یادشده خود مجاز به اتخاذ تصمیم میباشند و احتساب سوابق آموزشی و پژوهشی و اجرایی در تعیین پایه و رتبه علیالاطلاق مؤثر نمیباشد، بلکه در صورت مرتبط بودن سوابق مذکور در پایه و مرتبه مؤثر خواهد بود و چون مرتبط بودن سوابق مربوط نیازمند ممیزی سوابق و تشخیص آن توسط وزرای مربوطه میباشد که وزیر بهداشت نیز با تعیین و انتصاب اعضای هیئت ممیزه، تمیز و تشخیص موضوع مربوط به ارتقای رتبه را به عهده هیئت ممیزه واگذار نموده است و مصوبه جلسه... مورخ... شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده 17 آییننامه اداری و استخدامی اعضای هیئتعلمی، مرجع تشخیص و احراز شرایط مربوط به ارتقای رتبه اعضای هیئتعلمی، هیئت ممیزه میباشد و لذا تجدیدنظرخوانده مکلف است بدواً سوابق آموزشی و پژوهشی و اجرایی مرتبط مربوط به قبل از استخدام بهعنوان عضو هیئتعلمی را به هیئت مذکور تسلیم نموده و چنانچه سوابق مذکور مرتبط تشخیص گردید موضوع مشمول حکم مقرر در ماده 64 قانون برنامه پنجم خواهد بود و چنانچه موضوع در هیئت ممیزه مطرح و سوابق مرتبط تشخیص نگردید، درصورتیکه تجدیدنظرخوانده نسبت به تصمیم هیئت ممیزه از حیث عدم رعایت مقررات با تشخیص موضوع شکایت داشته باشد، طبق ماده 64 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حق شکایت خواهد داشت، بنابراین تقاضای الزام به موافقت با ارتقا از استادیاری به دانشیاری بدون طرح موضوع در هیئت ممیزه، با استناد به بند ز ماده 44 قانون برنامه پنجم موافق مقررات نبوده، لذا ضمن پذیرش تجدیدنظرخواهی و نقض رأی معترضعنه، قرار رد شکایت تجدیدنظرخوانده با استناد به ماده 71 و ماد 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، صادر و اعلام مینماید. رأی صادره قطعی است.مستشاران شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
فرجی - مولابیگی